”Aș veni să dau nume de flori genunchilor tăi”, de Constantin Preda




În 2013, la editura Autograf MJM din Craiova, a apărut volumul de poezii de dragoste ”Aș veni să dau nume de flori genunchilor tăi”, de Constantin Preda.

***
azi inima mea e ca o cruce

azi inima mea e ca o cruce
de fluturi orbi cioplită-ntr-o răscruce

azi inima mea e o liturghie
de fluturi orbi purtată prin pustie

azi inima mea e ca o cruce
de-abia sub un piept de flori o mai pot duce

azi inima mea e ca o cruce

își cată țintirim și n-o pot duce

***
mă voi sinucide într-o zi

mă voi sinucide într-o zi
mă vor beatifica doar fluturii

va fi un fel de bal, de parastas
cu poezia mea-n iconostas

în prima zi de paște și pontificat
pe lama unui vers crucificat

mă voi sinucide într-o zi
mă vor canoniza doar fluturii

va fi un fel de bal, de parastas
cu fete goale în iconostas

va fi un chef cu vin, cu apă vie
pentru virginele din țigănie

mă voi sinucide, doamne, într-o bună zi
sporind puterea lumii de-a iubi

va fi un fel d eparastas cu flori, cu lăutari
o sărbătoare pentru maglavit și clopotari

***
îngere, îngere

îngere, îngere
fă-mi sufletul să nu mai sângere

îngere, îngere
dă-mi putere din umila ta înfrângere

***
sunt mai aproape de păcat decât de rugăciune

sunt mai aproape de păcat decât de rugăciune
sunt mai aproape de jungher decât de cer
o, vis frumos de blând armurier
femeia, între zei, e o minune

sunt mai aproape de păcat ca de icoană
sunt mai aproape de pumnal decât de zei
incest floral cu falși protoierei
îmi lăcrimează, totuși, dumnezeu sub fiecare rană

sunt mai aproape de păcat și de scandal
sunt fluture, sunt cerb, sunt incunabul greu
o, vis frumos, carnal, cu damf de bal
deși-s tâlhar, eu cred în dumnezeu

sunt mai aproape de păcat decât de- nchinăciune
îmi duc cu mine tainele-n mormânt
în fiecare flacără surâde un tăciune
sunt fluture, sunt cerb, sunt incunabul de pământ

sunt mai aproape de păcat decât de rugăciune
sunt mai aproape de jungher decât de cer
o, vis frumos de blând armurier
femeia, între sfinți, e o minune

***
vine uneori și plânge pe umărul meu

vine uneori și plânge pe umărul meu
cu lacrimi de copil chiar dumnezeu

cu lacrimi de copil uimit de lume
din țara primăverilor postume
vine uneori umil și calm
ca un cireș cu aură de psalm

ca un cireș fugit dintr-o livadă
cu cârja albă de zăpadă

vine uneori și-mi plânge peste umăr
trec cârduri de cocori prin inimă și-i număr

trec cârduri de cocori peste livadă, în amurg
îl dojenesc pe dumnezeu, mă minunez și plâng

Constantin Preda s-a născut, la 11 ianuarie 1961, în satul Damian, comuna Sadova, judeţul Dolj. Numele părinţilor: Gheorghiţa (Apostolache) şi Petre Preda. Absolvent al Şcolii generale din Damian, al Liceului „Fraţii Buzeşti” din Craiova şi al Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării – Universitatea Bucureşti. Membru al Uniunii Scriitorilor. Redactor, de-a lungul vremii, la „Cuvântul Libertăţii”, „Gazeta de Sud”, „Naţional”, „7 Plus”, „Meridian”, director literar-artistic al ziarului „Ediţie Specială de Oltenia”, redactor-şef al revistei „Balcania”.
A colaborat sau s-a scris despre cărţile sale în: Viaţa Românească, Flacăra, Ramuri, România literară, Luceafărul, Amfiteatru, Astra, Cronica, Suplimentul literar-artistic al „Scânteii tineretului” (SLAST, unde i se încredinţează, de către Ion Cristoiu, la vârsta de 18 ani, rubrica intitulată „Calitatea de discipol”), Steaua, Contemporanul, Convorbiri literare, Tomis, Facla literară, Teatrul, Literatorul, Literatura şi Arta (Chişinău), Lumina (Novi Sad), Mihai Eminescu (Sidney-Australia), Tibiscus (Uzdin).
Tradus în limbile engleză şi maghiară.

Debut publicistic: în „Flacăra” (nr.41/8 octombrie 1981, pag. 19), cu o prezentare a lui Fănuş Neagu.

Debut editorial: în 1984, cu volumul de versuri: „Sora mea, înserarea”, Ed. Scrisul Românesc, la recomandările scriitorilor Eugen Negrici, Marin Sorescu, Fănuş Neagu, Gheorghe Pituţ şi Emil Brumaru.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu