Este la modă să
discuţi despre ”mindfulness”. ”Mindfulness” înseamnă “plinătatea minţii”.
Definiţa vorbeşte despre îndreptarea atenţiei în mod intenţionat şi necritic
asupra stării tale interioare, observând şi trăind complet toate emoţiile,
sentimentele şi senzaţiile care apar în momentul prezent. Cu alte cuvinte, să trăieşti
aici şi acum. La Editura Herald, în
Colecția Alter Ego, a apărut cartea ”Mindfulness zi de zi - oriunde vrei să
mergi, acolo esti deja”, de Jon Kabat-Zinn. Traducere de Marilena
Constantinescu.
Ştiţi ceva? Dacă mă
gândesc bine, oriunde vreţi să mergeţi, sunteţi deja acolo. Orice aţi ajuns să
faceţi, asta e ceea ce faceţi. Indiferent ce gândiţi acum, asta este ceea ce e
în mintea voastră. Orice vi se întâmplă, s-a întâmplat deja. Întrebarea
importantă este: cum o să vă descurcaţi? Cu alte cuvinte, „Şi acum ce faceţi?”
Indiferent dacă vă
place sau nu, acesta este momentul cu care trebuie într-adevăr să lucrăm, pe
care trebuie să-l abordăm. Cu toate acestea, cu toţii ne trăim prea uşor
vieţile -ca şi cum am uita pentru o clipă că suntem aici, - unde suntem deja,
şi că suntem implicaţi în ceea ce suntem deja implicaţi, în acţiunile noastre
pe care le întreprindem. În fiecare moment ne regăsim la răscrucea lui aici şi
acum. Dar atunci când norul uitării acoperă locul în care ne aflăm acum, în
acel moment ne pierdem, devenim dezorientaţi. Şi atunci, „Şi acum ce facem?...”devine
o problemă reală.
Pentru a ne permite
nouă înşine să fim cu adevărat în contact cu locul în care ne aflăm deja şi cu
situaţia în care ne aflăm deja, indiferent care sunt acestea, trebuie să „punem
pe pauză” experienţa noastră un timp îndeajuns de lung pentru a-i permite
momentului prezent să ne pătrundă, suficient de lungă încât să putem simţi cu
adevărat momentul prezent, să-l vedem în deplinătatea sa, să fim conştienţi de
el şi, prin urmare, să ajungem să-l cunoaştem şi să-l înţelegem mai bine. Numai
atunci vom putea acceptă adevărul acestui moment al vieţii noastre, vom putea
învăţa din el şi vom continua să mergem mai departe.
Jon Kabat-Zinn, Ph.D.,
este fondatorul şi directorul Clinicii pentru Reducerea Nivelului de Stres din
cadrul Centrului Medical de pe lângă Universitatea din Massachusetts, şi este
profesor asociat de medicină în cadrul Diviziei de Medicină Preventivă şi
Comportamentală. Clinica sa a fost făcută cunoscută publicului în 1993, în
Healing and the Mind - o serie de emisiuni ale televiziunii publice găzduite de
Bill Moyers. El este în prezent membru al Institutului Fetzer.
Interesele sale majore
de cercetare includ interacţiunea dintre minte şi corp pentru vindecare,
aplicaţii clinice ale meditaţiei de tip mindfulness pentru persoanele cu dureri
cronice şi cu tulburări legate de stres, precum şi aplicaţiile societale ale
atenţiei conştiente. În 1992, în centrul oraşului Worcester, Massachusetts,
alături de colegii săi, a pus bazele unei clinici destinate reducerii stresului
pe baza folosirii stării de mindfulness, deservind cu predominanță rezidenţii
cu venituri mici şi minorităţile. Kabat-Zinn conduce, de asemenea, un program
comun între Centrul Medical de pe lângă Universitatea din Massachusetts,
Comitetul de Justiţie Penală din Massachusetts, şi Departamentul de Corecţie
din Massachusetts, prin care li se oferă deţinuţilor pregătire şi instruire în
practica mindfulness, într-o încercare de a reduce comportamentele
autodistructive şi de dependenţă, violenţă şi recidivă.
”Este mult mai ușor de a găsi greșeala la alții, de a da
vina, de a crede că lucrul necesar este o schimbare care să se petreacă undeva
în exterior, că este necesară o evadare din strânsoarea forțelor exterioare
care vă rețin, care vă trag înapoi, care vă împiedică să creșteți și să găsiți
fericirea. Puteți da vina chiar pe voi înșivă pentru toate acestea și, într-o
ultimă încercare de a fugi de responsabilitate, fugiți având sentimental că ați
făcut ca lucrurile să ajungă într-o situație de speranță fără ieșire, sau că
sunteți până peste poate de ”defecți”. În ambele cazuri voi credeți că sunteți
incapabili de a face o schimbare, sau de a evolua cu adevărat, și credeți că
trebuie să-i scutiți pe ceilalți de o suferință în plus, prin îndepărtarea
voastră din viața lor.
Pierderile ce decurg din acest mod de a privi lucrurile se
află pretutindeni. Oriunde v-ați uita, veți putea găsi relații rupte, familii
destrămate, oameni distruși- pribegi fără rădăcini, pierduți, care merg
dintr-un loc în altul, de la o relație la alta, de la o idée de mântuire la
alta, oameni care speră cu disperare că persoana potrivită, locul de muncă
potrivit, locul potrivit, cartea potrivită, vor face ca toul să fie mult mai
bine. Sau oameni care se simt izolați, neiubiți și disperați, care au renunțat
la căutare, și chiar au renunțat să mai facă vreo încercare, chiar greșită, de
a-și găsi pacea minții.
Doar prin ea însăși, meditația nu conferă imunitate față de
acest tipar de a căuta răspunsurile și soluțiile la probleme în cu totul altă
parte. Uneori oamenii merg într-o manieră ”cronică! De la o tehnică la alta, de
la un profesor la un alt profesor, sau de la o tradiție la o altă tradiție, în
căutarea acelui ceva care este special, acelei învățături speciale, acelei
relații speciale, a acelui moment ” înalt” care va deschide ușa către înțelegerea
de sine și către eliberare. Dar acest lucru se poate transforma într-o iluzie
foarte serioasă, într-o încercare nesfârșită de a evita să privim la ceea ce
este cel mai apropiat de ”casă” și,
probabil, și cel mai dureros. Din teamă și din dorința ca cineva special să
vină să îi ajute să vadă lucrurile în mod clar și limpede, oamenii intră uneori
în relații nesănătoare de dependență cu profesorii de meditație, uitând că
indiferent de cât de bun este profesorul, în cele din urmă el va trebui să-și
trăiască singur transformarea interioară, și că munca de transformare derivă
întotdeauna din țesătura propriei sale vieți.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu