La Editura Herald, în Colecția Alter Ego, a apărut
cartea ”Gânduri fără gânditor. Psihoterapie dintr-o perspectivă buddhistă”, de Mark
Epstein. Traducător: Iustina Cojocaru.
În urmă cu un deceniu, această carte care
deschidea calea spre noi orizonturi a lansat o uriaşă provocare pentru
interesul manifestat faţă de modul în care spiritualitatea orientală poate să
întărească bazele psihologiei occidentale. Începând de atunci, lumea
buddhismului şi cea a psihoterapiei au înaintat laolaltă construind o nouă
înţelegere revoluţionară a ceea ce reprezintă o viaţă emoţională sănătoasă. În
introducerea sa introspectivă la cea de-a zecea ediţie aniversară, Mark Epstein
dă glas reflecţiilor sale despre această revoluţie şi analizează modul în care
este posibil ca ea să evolueze în viitor.
”Cuvânt înainte de Sanctitatea sa Dalai Lama
Scopul vieţii este să fim fericiţi. Ca practicant
buddhist, am ajuns la concluzia că propria atitudine mentală reprezintă cel mai
influent factor în drumul către atingerea acestui scop. Pentru a schimba
condiţiile din afara propriei noastre fiinţe, indiferent că este vorba despre
mediul înconjurător sau relaţiile noastre cu ceilalţi, trebuie mai întâi să
facem schimbări în lumea din interiorul nostru. Pacea interioară este adevărata
cheie. Odată ce am dobândit această stare de spirit, vom putea face faţă
oricăror obstacole ale vieţii cu calm şi înţelepciune, în timp ce ne păstrăm
propria noastră fericire interioară. Învăţăturile buddhiste care ne vorbesc
despre iubire, bunăvoinţă iubitoare şi toleranţă, comportamentul care
promovează nonviolenţa şi teoria care susţine că toate lucrurile sunt relative,
precum şi o diversitate de tehnici pentru liniştirea minţii sunt surse ce
izvorăsc din această pace interioară. De curând, sprijinindu-se pe un bogat
bagaj de cunoştinţe furnizate de ştiinţă şi medicină, psihoterapeuţii au
început să analizeze posibilităţile de folosire a tehnicilor buddhiste într-un
context terapeutic. Am sentimentul că acest demers este în deplină concordanţă
cu scopul de a depăşi suferinţa şi de a îmbunătăţi starea de bine a tuturor
fiinţelor vii. Experienţa trăită prin practicarea meditaţiei buddhiste le-a
oferit practicanţilor ei o înţelegere profundă a modurilor în care funcţionează
mintea umană şi a naturii ei specifice, o ştiinţă a universului nostru interior
menită să întregească înţelegerea noastră referitoare la lumea fizică. Prin
sine însăşi, nici o dezvoltare tehnologică nu poate să conducă la câştigarea
fericirii de durată. Ceea ce va lipsi aproape întotdeauna este o dezvoltare a
lumii interioare a fiinţei umane, care să îi corespundă. Acesta este locul în
care există din ce în ce mai multe dovezi că enunţurile buddhiste şi
descoperirile lumii moderne deţin potenţialul de a fi valoroase unele pentru
celelalte.
Urmăresc cu mare încredere felul în care evoluează
aceste abordări. Îl felicit pe Mark Epstein pentru finalizarea acestei cărţi,
rodul a douăzeci de ani de experienţă dobândită atât în practicarea
psihoterapiei occidentale, cât şi a meditaţiei buddhiste. Volumul Gânduri fără
un gânditor va oferi nu doar o seamă de insight-uri utile pentru terapeuţi, dar
totodată va stimula în continuare interesul pentru studiu şi cooperare între
terapeuţi şi cei care urmează calea meditativă. - Decembrie 1994”
”Mitul grecesc originar al lui Narcis își trage
seva lui fecundă exact din această incertitudine esențială legată de realitatea
sinelui. Îndrăgostit de propria lui imagine, incapabil să se desprindă de
propria reflexie din luciul de apă în care se privea, Narcis a murit de
epuizare rămânând în aceeași stare de fascinantă lâncezeală. Forța imaginii
sale era atât de puternică, încât Narcis s-a lăsat pradă în voia ei. El
continua să fie fascinat de rotunjimea perfecțiunii imaginii sale, care îi
alina suferința pricinuită de senzația de irealitate și îi dădea în schimb ceva
( în mod aparent) durabil de care să se agațe. Nu numai că aceasta era o
reflectare iluzorie, fără îndoială, dar Narcis a pierit din pricina atașamentului
său față de această imagine a perfecțiunii. Gândiți-vă cu luare aminte la
perspectiva budhistă asupra acestei imagini de sine plină de fascinație, așa
cum este formulată de Buddha în această primă învățătură:
Orice îngrijorare cu privire la sine este
zadarnică; ego-ul este asemenea unui miraj și toate necazurile care îl ating
vor dispărea. Ele se vor nărui ca un coșmar atunci când cel ce l-a visat
se trezește.
Cel care s-a trezit s-a eliberat de frică; el a
devenit un Buddha; el înțelege zădărnicia tuturor preocupărilor sale,
ambițiilor sale și, totodată, a suferințelor sale.
Se întâmplă atât de firesc ca omul, când merge să
se îmbăieze, să calce pe o bucată de frânghie udă și să își închipuie că ea
este un șarpe. Groaza va pune stăpânire pe el și se va scutura din toți
rărunchii de teamă, anticipând în propria lui minte toate grozăviile ce le-ar
provoca mușcătura veninoasă a șarpelui. Ce ușurare va cunoaște acest om când va
vedea că frânghia nu este un șarpe. Cauza fricii lui se află în greșeala lui,
în ignoranța lui, în iluzia lui. Dacă adevărata natură a frânghiei este
înțeleasă, liniștea se va instala din nou în mintea lui; se va simți eliberat;
va fi bucuros și fericit.
Aceasta este starea de spirit a celui care a
înțeles că nu există niciun sine, iar cauza tuturor necazurilor, grijilor și
amăgirilor este un miraj, o umbră, un vis.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu