”Cum să-ți dezvolți abilitățile de comunicare”, de Gill Hasson






În 2012, în Colecția Practic a editurii Polirom, a apărut volumul ”Cum să-ți dezvolți abilitățile de comunicare”, de Gill Hasson. Traducere de Cornelia Dumitru.

”Zi de zi interacționăm cu oameni diferiți: la serviciu sau acasă, trebuie să-i ascultăm pe ceilalți și să ne facem la rândul nostru înțeleși. Indiferent dacă dorim să ne îmbunătățim relațiile cu colegii de birou sau să ne impunem punctul de vedereîntr-o ședință sau într-o discuție cu prietenii, comunicarea este esențială. Pentru a comunica bine cu interlocutorii noștri, este important să ne exprimăm clar, dar și să fim ascultători empatici, astfel încât să înțelegem așteptările și intențiile lor. Sfaturile și exemplele practice prezentate în volum ne învață să ne expunem convingător ideile, să interpretăm mimia și gesturile celorlalți și să răsăoundem eventualelor obiecții și provocări, pentru a comunica eficient atât în situațiile uzual, cât și în cele mai dificile.” ( coperta 4)


Volumul este împărțit în două părți:
partea I- Cum să comunici
partea a II-a – Abilitățile de comunicare în viața de zi cu zi

Abilitatea de a comunica în mod clar te ajută să creezi legături cu oamenii, să legi prietenii şi să dezvolţi relaţii la locul de muncă şi acasă, dar şi într‑o serie de alte situaţii sociale. Gill Hasson a inclus în acest volum sfaturi şi tehnici, sugestii practice şi exemple pentru a te ajuta să comunici uşor şi eficient într‑o gamă largă de situaţii. Citind acesată cartea vei afla ce este comunicarea, ce stil de comunicare ai, ce înseamnă ascultarea activă și alte lucruri utile pentru o comunicare eficientă.

***

Fiecare persoană are un mod unic de a comunica.

Stil de comunicare activ
Oamenii al căror stil de comunicare este activ tind să ia decizii pripite și să rezume lucrurile în grabă. Comunică într-un mod plin de energie, spontan și oportunist. Le place să se implice în discuții, indiferent de subiect.  Nu agreează ezitările și întreruperile.

Stil de comunicare bazat pe stabilirea de conexiuni
Sunt prietenoși, abordabili și acceptă cu bucurie conversațiile. Dau dovadă de empatie și apreciere.  Vorbesc din inimă, sunt influențați de propriile sentimente și emoții și își folosesc intuiția. Tind să fie subiectivi.  Nu agreează conversațiile ce duc la conflicte.

Stil de comunicare bazat pe teoretizare
Persoanele care folosesc acest stil de comunicare tind să cugete în timpul unei conversații. Scopul lor este să obțină informații care îi vor ajuta să rezolve sau să descopere  ceva ori care le îmbogățesc cunoștințele. Le place să vorbească despre teorii, idei strategii.  Detestă să lase impresia că sunt proști, vor să pară capabili și competenți.

Stil de comunicare metodic
Preferă comunicarea practică și realistă. Le place să vadă lucrurile așternute în scris, astfel încât să aibă un punct de reper dpă care să se ghideze. Sunt curioși să vadă dacă alte persoane le urmează spusele întocmai și dacă pun în aplicare lucrurile respective.

Introvertiții sunt înclinați spre teoretizare, sunt motivați de lumea lor lăuntrică, în timp ce etravertiții au un stil de comunicare activ. Sunt puși în mișcare de lumea exterioară.
Se crede că orice persoană are atât o latură extravertită, cât și o latură introvertită, una dintre cele două fiind predominantă.

Persoanelor ce se bazează pe auz le place să vorbească!
Persoanele ce se bazează pe văz traduc în imagini ceea ce spun, aud și citesc.
Persoanelor ce se bazează pe chinestezie le place să simtă, să atingă și să se miște.  

***

Ascultarea activă este probabil una dintre cele mai importante abilități de comunicare pe care le poți învăța.  Este cea mai rapidă cale de a dezvolta legătura, empatia și înțelegerea. Înseamnă să asculți, să reiei și să parafrazezi. Ascultarea activă îl face pe vorbitor să se simtă înțeles și încurajează conversația deschisă.  Ascultarea este o abilitate dobândită: cu cât o exersezi mai mult, cu atât devii un ascultător mai bun. 


***
Comunicarea nonverbală

Începe în sistemul limbic- acea parte a creierului care reacționează instinctiv la lumea din jur. Sistemul limbic este și locul de unde izvorăsc emoțiile; emoții care pot apărea spontan, fără vreun gând sau vreo judecată rațională.
O altă parte a creierului, neocortexul (noul creier), este responsabilă pentru procesele de gândire, amintire și raționare.
Vorbirea este de obicei conștientă și intenționată. De obicei, neocortexul formulează, controlează și exprimă gândurile, ideile și părerile.
Comunicarea nonverbală este în cea mai mare parte inconștientă și neintenționată.

***

Ce să faci când cineva nu îţi vorbeşte

-          Ascultă şi ia act de ceea ce spune celălalt despre sentimentele pe care le încearcă.
-          Asumă­-ţi responsabilitatea şi cere-­ţi scuze. Nu înseamnă să iei toată vina asupra ta sau să sugerezi că este numai greşeala ta.
-          Explică ce poţi face pentru a îndrepta lucrurile.
-          Încearcă doar o singură dată. Dacă după ce ai încercat să înţelegi care este problema şi ţi‑ai cerut scuze tot nu poţi să o scoţi la capăt, măcar ştii că ai încercat totul.


***

Gill Hasson este profesor asociat la Universitatea din Sussex, unde predă un curs de dezvoltare personală și de management al carierei. Activează de asemenea ca instructor liber‑profesionist, susținând cursuri pentru organizațiile de voluntari, școli, părinți, tineri, asistenți sociali și profesioniști din domeniul educației tineretului. Aceste cursuri includ dezvoltarea capacității de autoafirmare și a încrederii în sine, consolidarea abilităților de comunicare și a comunicării cu adolescenții și copiii. Autoarea a elaborat cursuri pe probleme de sănătate și dezvoltare a copilului pentru Open University.

Gill Hasson este coautoarea volumelor Bounce: Use the power of resilience to live the life you want (Pearson, 2009) și How to be Assertive (Pearson, 2010). De asemenea, colaborează cu reviste cum ar fi Psychologies și  Natural Health.


***

Relaţiile interumane au la bază comunicarea prin care individul se cunoaşte pe sine şi cunoaşte oamenii din jurul lui.”Cum să-ți dezvolți abilitățile de comunicare”, de Gill Hasson, este o carte ce nu ar trebui să lipsească din biblioteca celor care își doresc să învețe să comunice eficient. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu