În 2012, în Colecția Practic a editurii Polirom, a
apărut volumul ”Cum să-ți dezvolți abilitățile de comunicare”, de Gill Hasson.
Traducere de Cornelia Dumitru.
”Zi de zi
interacționăm cu oameni diferiți: la serviciu sau acasă, trebuie să-i ascultăm
pe ceilalți și să ne facem la rândul nostru înțeleși. Indiferent dacă dorim să
ne îmbunătățim relațiile cu colegii de birou sau să ne impunem punctul de
vedereîntr-o ședință sau într-o discuție cu prietenii, comunicarea este
esențială. Pentru a comunica bine cu interlocutorii noștri, este important să
ne exprimăm clar, dar și să fim ascultători empatici, astfel încât să înțelegem
așteptările și intențiile lor. Sfaturile și exemplele practice prezentate în
volum ne învață să ne expunem convingător ideile, să interpretăm mimia și
gesturile celorlalți și să răsăoundem eventualelor obiecții și provocări,
pentru a comunica eficient atât în situațiile uzual, cât și în cele mai
dificile.” ( coperta 4)
Volumul este
împărțit în două părți:
partea I- Cum să
comunici
partea a II-a –
Abilitățile de comunicare în viața de zi cu zi
Abilitatea de a comunica în mod clar te ajută să
creezi legături cu oamenii, să legi prietenii şi să dezvolţi relaţii la locul
de muncă şi acasă, dar şi într‑o serie de alte situaţii sociale. Gill Hasson a inclus în acest volum sfaturi şi tehnici, sugestii practice şi exemple pentru a te ajuta să comunici
uşor şi eficient într‑o gamă largă de situaţii. Citind acesată cartea vei afla
ce este comunicarea, ce stil de comunicare ai, ce înseamnă ascultarea activă și alte lucruri utile pentru o comunicare eficientă.
***
Fiecare persoană
are un mod unic de a comunica.
Stil de comunicare activ
Oamenii al căror
stil de comunicare este activ tind să ia decizii pripite și să rezume lucrurile
în grabă. Comunică într-un mod plin de energie, spontan și oportunist. Le place
să se implice în discuții, indiferent de subiect. Nu agreează ezitările și întreruperile.
Stil de comunicare bazat pe stabilirea de
conexiuni
Sunt prietenoși,
abordabili și acceptă cu bucurie conversațiile. Dau dovadă de empatie și
apreciere. Vorbesc din inimă, sunt
influențați de propriile sentimente și emoții și își folosesc intuiția. Tind să
fie subiectivi. Nu agreează
conversațiile ce duc la conflicte.
Stil de comunicare bazat pe teoretizare
Persoanele care
folosesc acest stil de comunicare tind să cugete în timpul unei conversații.
Scopul lor este să obțină informații care îi vor ajuta să rezolve sau să
descopere ceva ori care le îmbogățesc
cunoștințele. Le place să vorbească despre teorii, idei strategii. Detestă să lase impresia că sunt proști, vor
să pară capabili și competenți.
Stil de comunicare metodic
Preferă
comunicarea practică și realistă. Le place să vadă lucrurile așternute în scris,
astfel încât să aibă un punct de reper dpă care să se ghideze. Sunt curioși să
vadă dacă alte persoane le urmează spusele întocmai și dacă pun în aplicare
lucrurile respective.
Introvertiții sunt înclinați spre teoretizare,
sunt motivați de lumea lor lăuntrică, în timp ce etravertiții au un stil
de comunicare activ. Sunt puși în mișcare de lumea exterioară.
Se crede că orice
persoană are atât o latură extravertită, cât și o latură introvertită, una
dintre cele două fiind predominantă.
Persoanelor ce se
bazează pe auz le place să vorbească!
Persoanele ce se
bazează pe văz traduc în imagini ceea ce spun, aud și citesc.
Persoanelor ce se
bazează pe chinestezie le place să simtă, să atingă și să se miște.
***
Ascultarea activă este probabil una dintre cele
mai importante abilități de comunicare pe care le poți învăța. Este cea mai rapidă cale de a dezvolta
legătura, empatia și înțelegerea. Înseamnă să asculți, să reiei și să parafrazezi.
Ascultarea activă îl face pe vorbitor să se simtă înțeles și încurajează
conversația deschisă. Ascultarea este o
abilitate dobândită: cu cât o exersezi mai mult, cu atât devii un ascultător
mai bun.
***
Comunicarea nonverbală
Începe în sistemul limbic- acea parte a creierului care reacționează
instinctiv la lumea din jur. Sistemul limbic este și locul de unde izvorăsc
emoțiile; emoții care pot apărea spontan, fără vreun gând sau vreo judecată
rațională.
O altă parte a creierului, neocortexul (noul creier), este responsabilă
pentru procesele de gândire, amintire și raționare.
Vorbirea este de obicei conștientă și intenționată. De obicei, neocortexul
formulează, controlează și exprimă gândurile, ideile și părerile.
Comunicarea nonverbală este în cea mai mare parte inconștientă și neintenționată.
***
Ce
să faci când cineva nu îţi vorbeşte
-
Ascultă
şi ia act de ceea ce spune celălalt despre sentimentele pe care le încearcă.
-
Asumă-ţi
responsabilitatea şi cere-ţi scuze. Nu înseamnă să iei toată vina asupra ta sau
să sugerezi că este numai greşeala ta.
-
Explică
ce poţi face pentru a îndrepta lucrurile.
-
Încearcă
doar o singură dată. Dacă după ce ai încercat să înţelegi care este problema şi
ţi‑ai cerut scuze tot nu poţi să o scoţi la capăt, măcar ştii că ai încercat
totul.
***
Gill Hasson este
profesor asociat la Universitatea din Sussex , unde predă un curs de
dezvoltare personală și de management al carierei. Activează de asemenea ca instructor
liber‑profesionist, susținând cursuri pentru organizațiile de voluntari, școli,
părinți, tineri, asistenți sociali și profesioniști din domeniul educației
tineretului. Aceste cursuri includ dezvoltarea capacității de autoafirmare și a
încrederii în sine, consolidarea abilităților de comunicare și a comunicării cu
adolescenții și copiii. Autoarea a elaborat cursuri pe probleme de sănătate și
dezvoltare a copilului pentru Open
University.
Gill Hasson este coautoarea volumelor Bounce: Use the power of resilience to live
the life you want (Pearson, 2009) și How to be Assertive (Pearson, 2010). De asemenea, colaborează
cu reviste cum ar fi Psychologies și Natural Health.
***
Relaţiile interumane au la bază comunicarea prin care individul se cunoaşte pe sine şi cunoaşte oamenii din jurul lui.”Cum să-ți dezvolți abilitățile de comunicare”, de Gill Hasson, este o carte ce nu ar trebui să lipsească din biblioteca celor care își doresc să învețe să comunice eficient.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu