În 2017, la editura Humanitas, a apărut volumul ”Există
iubiri fericite? Psihologia relației de cuplu”, de Guy Corneau. Traducere de Emanoil Marcu. GUY CORNEAU este un cunoscut analist jungian
din Canada. Profesează la Québec și ține în întreaga lume conferințe pe tema
cuplului și a raporturilor familiale. Prima lui carte, ”Père manquant, fils
manqué” (1989), a fost tradusă în zece limbi și i-a adus celebritatea. ”Există
iubiri fericite?” a devenit un bestseller absolut în Franța și are traduceri în
cincisprezece limbi. La Editura Humanitas i-a mai fost publicată și cartea ”Tot
ce e mai bun în tine. Învaţă să te cunoşti, să-ţi fructifici potenţialul, să ai
încredere în tine” (2012).
Autorul face o
incursiune în psihologia relației de cuplu pornind de la patriarhat. Vorbește
despre intimitate, identitate, despre fațetele masculinității și feminității,
despre fazele iubirii şi ale cuplului. Fie că trăiești sau nu o relație de
cuplu fericită această carte te ajută să te (re)descoperi și să conștientizezi că
atunci când te eliberezi și îți eliberezi familia, partenerii şi prietenii de
povara slăbiciunilor lor, ai șanse să construiești relații armonioase.
La ce serveşte părintele de sex opus?
Părintele de sex opus ne face să devenim
conştienţi de realitatea sexuală, dezvăluind prin simpla lui prezenţă diferenţa
noastră fundamentală. De aceea, cel mai adesea, fanteziile erotice şi micile
poveşti de dragoste se nasc pentru fete în relaţia cu tatăl, iar pentru băieţi
în relaţia cu mama. La trei-patru ani, aproape toţi băieţii vor să se însoare cu
mamele lor, iar fetiţele vor să se mărite cu taţii.
Cînd provin din familii tradiţionale, în care
mama era prezentă iar tatăl relativ absent, bărbatii au suferit o lezare a
identitătii din cauza lipsei modelului masculin, în schimb relaţiile lor cu
femeile au fost uşurate de prezenţa grijulie a mamei. Exagerînd puţin, am putea
afirma că aceşti bărbaţi sînt convinşi că pentru ei va exista întotdeauna o
femeie în lume, în timp ce relaţiile lor cu alţi bărbaţi rămîn marcate de
neîncredere. Pentru femei, lucrurile stau invers. Rana provocată de tată este o
rană relaţională, afectivă. Ele nu sînt sigure că există un bărbat în univers
pentru ele, iar căutarea lui devine primordială. Această convingere le face
uneori să suporte în intimitate situaţii inacceptabile, într-atît sînt de
convinse că nu vor găsi un alt partener. În schimb, pot conta pe prezenţa
prietenelor. Complicitatea maternă a deschis relaţia cu celelalte femei.
Uneori, relaţia cu mama nu a fost totuşi bună. În consecinţă, prietenia acestor
femei cu persoane de acelaşi sex se leagă greu şi, în ciuda lipsei de sprijin
patern, ele se simt mai bine în compania bărbaţilor.
Fazele iubirii şi ale cuplului
• Faza
narcisistă
A trece de la pasiunea amoroasă la o relaţie
veritabilă înseamnă a trece de la cuplul narcisist la cuplul bazat pe
colaborare şi întrajutorare. În faza narcisistă a iubirii, ochii celuilalt sînt
un fel de oglindă care ne idealizează, care ne arată permanent o imagine a
noastră pozitivă.
• Iubirea
ca luptă
Abia cînd reapar individualităţile, cu
cortegiullor de orgolii, pudori şi diferenţe, putem spune că începe adevărata
operă a iubirii.
Teoretic, traiectoria iubirii merge de la « te
iubesc şi nu pot trăi fără tine pentru că de fapt nu mă iubesc si am nevoie să-mi confirmi valoarea»
la «vreau să fii cu mine, iubirea mea, vreau să exişti şi nu mai trebuie să-mi
confirmi întruna existenţa ». Cuplul posibil trece obligatoriu prin iubirea de
sine şi prin respectul de sine. Învăţînd să ne autoapreciem, ne eliberăm de
dependenţa de celălalt şi putem slăbi controlul asupra lui. Dar trecerea de la
o vointă de dominare absolută a partenerului (de teamă să nu pierdem iubirea pe
care ne-o oferă) la o relaţie mai relaxată, în care să-i permitem să trăiască
liber, ne angajează într-o adevărată luptă interioară.
• Iubirea
cu I mare
Să te
unesti din iubire si să rămîi cu cineva din iubire reprezintă, incontestabil, o
provocare. E absolut normal ca bărbatii si femeile să dorească Iubirea şi totodată să se
teamă de ea, pentru că 1ubirea e înainte de toate o încercare de deschidere si
de expansiune a eului. Există întotdeauna riscul de a te pierde în celălalt;
sau invers, riscul de a te închide în sine şi a trăi o mortală singurătate.
Prietenia în iubire este dificilă pentru că
obligă la un adevărat efort de detaşare. Nu o detaşare stoică, sfîrşind în indiferenţă,
ci o atitudine de toleranţă care-i permite celuilalt să rămînă ceea ce este. Nu
mai dorim atunci să controlăm tot ce ne deranjează la partener.
Cartea poate fi cumpărată
de aici: http://www.humanitas.ro/humanitas/exist%C4%83-iubiri-fericite-1
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu