”Formele fundamentale ale angoasei. Studiu de psihologie abisală”, de Fritz Riemann






”Angoasa aparţine inevitabil vieţii noastre. Luând mereu chipuri noi, ea ne însoţeşte de la naştere până la moarte. Istoria umanităţii lasă mereu să se vadă noi şi noi încercări de a o stăpâni, a o diminua, a o învinge sau a o lega. În aceste direcţii au făcut eforturi magia, religia şi ştiinţa. [...] Rămâne o iluzie să credem că putem trăi o viaţă fără angoasă; ea ţine de existenţa noastră şi este o reflectare a dependenţelor noastre şi a cunoaşterii condiției noastre de muritori. Putem numai încerca să dezvoltăm forţe care să i se opună: curajul, încrederea, cunoaşterea, puterea, speranţa, smerenia, credinţa şi iubirea. Acestea ne pot ajuta să admitem angoasa, să ne confruntăm cu ea şi să o învingem mereu. Trebuie să privim cu scepticism acele metode, indiferent de natura lor, care ne promit că ne eliberează de angoasă; acestea nu sunt pe potriva realităţii condiţiei umane şi trezesc speranţe iluzorii”- Fritz Riemann


***

Personalităţile schizoide :
-          ereditate sensibilă, senzitivitate psihică, labilitate și fragilitate
-          pentru autoprotecție pune o distanță între sine și mediu
-          îi este necesară distanța pentru a fi la nivelul lumii și vieții
-          distanța îi creează siguranța și protecția de a nu fi înstrăinat, epuizat de ceilalți

Din cauza unei eredități expansiv-motrice, agresiv-pulsionale, a unei înclinații sau capacități reduse pentru legături.

Din cauza unor particularități ale sale, copilul dezamăgește de la început așteptările și reprezentările-dorință ale părinților săi, mai ales pe cele ale mamei.

Dacă copilul percepe lumea ca neprimitoare, nedemnă de încredere, goală sau invazivă și distrugătoare, el se va retrage din această lume, va fi speriat de ea.

Devine deosebit de important de știut dacă respectivul copil a fost hrănit la sân sau cu biberonul. În cazul copilului hrănit cu biberonul, pot să apară de fiecare dată persoane diferite, care se pot comporta foarte diferit cu copilul, ceea ce are cel puțin efectul de a-i îngreuna dezvoltarea.

În loc să accepte ceea ce îi este oferit cu bună intenție, i se face frică de a deveni dependent și de a fi obligat să-i fie recunoscător cuiva.

Fundal biografic:

-        prea mare distanță, indiferență și disponibilitate neregulată a persoanelor de relație de la început; lipsa de tandrețe și apropiere corporală și de înțelegere pentru trebuințele copilului
-        lipsa de îndrumare și faptul că a fost lăsat să facă singur cei mai importanți pași în evoluția sa
-         prea puțin contact și trăire comună cu cei de aceeași vârstă, prea puțină apartenență la grupuri
-         insuficiența posibilităților de dezvolatre a laturii afective, a capacității de a avea încredere

Traumele severe și conflictele pe care ei nu le pot stăpâni se transformă apoi în simptome somatice. Sunt mai afectate organele de simț, pielea și respirația, astm, eczeme. Pielea este organul care ne separă de lume.

Ca o protecție împotriva angoasei de apropiere, caută să ajungă la cea mai mare independență posibilă. Singurătatea și izolarea au efect de potențare a angoasei.

Frica de a înnebuni poate ajunge la ei la grade insuportabile.

Își pierde din ce în ce mai mult interesul pentru lume și oameni, un proces care poate fi numit pierdere a obiectului și pe care el însuși îl descrie adesea ca pe o experiență de sfârșit de lume.

În relația cu religia sunt în cea mai mare parte sceptici.

Oamenii geniali se dezvoltă uneori pe un astfel de fundal. Așa se pune în evidență granița, adesea atât de îngustă, dintre geniu și psihoză.

Părinții și educatorii schizoizi îi dau copilului prea puțină căldură, ei rămân departe de el, nu pot percepe și nu pot răspunde adecvat la trebuințele afective ale copilului, adesea ironizează tot ce este sentimental în el. Copilului îi creează cu ușurință nesiguranță. Copilul îngheață în preajma lor și este tulburat de reacțiile lor abrupte.

Schizoizii preferă profesii care nu îi pun în contact apropiat cu ceilalți.


Personalităţile depresive:
- au angoasa de a deveni un EU de sine stătător
- angoasa de pierdere este cea care domină, în diferitele sale forme: forma de distanță izolatoare; de despărțire, de lipsă de protecție și singurătate, de a fi părăsit
- caută cea mai mare apropiere și cea mai puternică legătură posibilă

Pentru depresiv, apropierea înseamnă siguranță și protecție.

Depresivii caută dependența pentru că le promite siguranță, odată cu dependența crește însă și angoasa de pierdere; reacționează cu panică chiar la cele mai mici despărțiri.

Conflictele depresivilor se exprimă somatic prin tulburări ale căilor respiratorii. În situații conflictuale se ajunge cu ușurință la afecțiuni psihosomatice ale gâtului, polipilor, intestinelor, stomacului, bulimie, anorexie.

Depresivul ajunge de fiecare dată la limita capacității sale de adaptare și de iertare.
Iubirea, dorința de a iubi și de a fi iubit este pentru depresiv cel mai important lucru din viață.

Tensiuni, confruntări, conflicte în relații îi activează angoasa de pierdere.

”Dacă te iubesc, cu ce te deranjează?”- este o încercare măreață de a evita angoasa de pierdere.

Angoasele și conflictele depresivilor au ceva general valabil: cu cât iubim mai profund, cu atât mai mult avem de pierdut și viața poate fi plină de pericole. Depresivul se plânge că oamenii sunt răi, lipsiți de compasiune.

Agresivitatea depresivilor se poate manifesta la început sub formă de milă de sine.

Imaginea mamei, care se constituie în interior, experiența fiecărui individ cu mama sa, se va reflecta ulterior în atitudinea pe care o va avea față de el însuși.

Experiențele frustrante timpurii au asupra copilului două consecințe. În primul rând, el învață prea devreme să se resemneze. Devine inhibat. Cealaltă consecință a experiențelor timpurii de frustrare este aceea că ele îi dau copilului sentimentul de a nu merita să fie iubit.

Copilul care a crescut în experiențe de lipsă și frustrare învață prea devreme să renunțe. Devine un copil cuminte, fără pretenții, timid, adaptat, foarte comod pentru părinți.

Depresivii pot cu greu să spună NU din cauza angoasei de pierdere și sentimentelor de culpabilitate pe care le capătă ulterior.

Sunt adeseori oameni religioși, îi atrag cel mai tare ideea de mântuire, stingerea pasiunilor și iertarea păcatelor. Tind să lase prea multe în seama diavolului și a bunului Dumnezeu.

Ca părinți și educatori sunt capabili de contact și fac eforturi de a empatiza cu copilul pentru a-l înțelege.  Pericolul este că îl leagă pe copil prea strâns de ei, din cauza anxietății lor vitale și angoasei de pierdere; sunt excesiv de îngrijorați și li se pare greu să îi acorde copilului libertatea.

Profesional, tind mai ales spre activități de îngrijire, materne, de servire.

Ei pot să aștepte, au răbdare și pot fi alături de cineva.  

Personalităţile obsesionale :

-          au tendința de a păstra totul așa cum este
-          schimbările de orice fel le amintesc de caracterul vremelnic
-          când ceva se schimbă, se simte tulburat, neliniștit, chiar înspăimântat. Va încerca să demonteze, să oprească sau să limiteze schimbările.
-          se vor crampona aprig de opinii, experiențe, atitudini, principii și obinuințe
-          abordează inevitabil tot ceea ce este nou cu o prejudecată care trebuie să-i asigure  împotriva oricărei surprize

Unii oameni cu trăsături obsesionale au șifoniere pline de haine, dar le poartă mereu pe aceleași. Li se rupe inima când trebuie să folosească un lucru nou.

Ar dori să constrângă totul și pe toți, să fie așa cum cred ei că ar trebui să fie.

Conștient sau înconștient, vor prea mult să îi prescrie celuilalt felul în care ei vor să îi fie.

Se tem mereu ca totul să nu devină dintr-odată nesigur, chiar haotic.

Se tem, pe termen lung, că ceea ce se află în interiorul lor reprimat, refulat sau ceea ce se află în exteriorul lor și după părerea lor nu ar trebui să se afle acolo.

Se tem de ”primul pas” despre care își imaginează că, odată realizat, ar declanșa lucruri de neconceput.

Oricât de diferite pot fi obsesiile de fiecare dată în ultimă instanță dăm peste frica de a îndrăzni, frica de spontaneitate fără griji.

La obsesionali apar deosebit de frecvent, ceea ce FREUD numește ACTE RATATE, deoarece aceștia refulează atât de mult din impulsurile vitale. Trădează ceea ce ei doresc să ascundă.

”Iau sentimentele în mână”, încearcă să le țină sub control, ei nu pot pune nici o bază pe sentimente, sunt prea subiective, prea oscilante și trecătoare.
Sunt mai degrabă zgârciți cu investițiile afective, nu se lasă decât cu greu în voia sentimentelor și nici pentru partener nu au mai multă înțelegere.

Au un sentiment de responsabilitate în toate relațiile parteneriale și se țin de hotărârile lor, odată ce le-au luat. Nu le vine prea ușor să le recunoască partenerilor drepturi egale.

În crize și confruntări este prea puțin înțelegător, îi este greu să cedeze, chiar dacă vede că nu are dreptate. Se cramponează de trecut și îi enumeră partenerului cu date exacte ce anume a greșit.

Joacă un rol important timpul și banii, punctualitatea și economia în parteneriat.

Pentru cei cu trăsături obsesionale grave, lucrul cel mai important este ca partenerul să ”funcționeze” punctual, exact, fidel, ca o mașină.

Agresivitatea obsesionalilor servește puterii și puterea servește din nou agresivității.
Viclenia, agresivitatea lașă, ascunsă, care lovește pe la spate o găsim la oamenii care în copilăria lor au fost pedepsiți sever pentru manifestările lor de agresivitate.

Dacă angoasa și frica de pedeapsă sunt foarte puternice va ajunge la somatizare. Tulburări cardiace și circulatorii, oscilații ale tensiunii arteriale, dureri de cap, migrene, tulburări de somn.

Tulburarea apare între 2-4 ani, când copilul se confruntă pentru prima oară cu poruncile și interdicțiile, intră în conflict cu mediul său, cu dorințele și impulsurile sale.

Dojenire, inhibare, pedepsire sau reprimare prea timpurie sau prea aspră a impulsurilor vitale, agresive, afective.

Experiența din copilărie, că în lume totul trebuie făcut într-un mod clar determinat și că multe lucruri pe care el le-ar fi făcut cu plăcere sunt interzise duc la această tulburare.

Se fac prea dependenți de opinia publică, de ce spune și nu spune, de ce face și nu face lumea, de convenții.

Obișnuințele sunt premise ale obsesiilor.

Se cramponează de instituții, reguli și principii.

Au vise sărace, cu caracter incolor. Sunt înclinați să nu aibă încredere în vise.
Pentru ei moartea este o necesitate naturală. Își rezolvă la timp moștenirea.


Personalităţile isterice:
-          au tendință pronunțată spre schimbare și libertate, aprobă tot ce este nou. Sunt amatori de risc, pentru ei viitorul care se află în fața lor este o mare șansă
-          se tem de limitări și tradiții
-          gândesc numai în termeni finali și sar peste cauzalitate
-          rezistență scăzută la frustrare, lipsa disponibilității

Fiecare impuls, fiecare dorință trebuie satisfăcute cât se poate de repede pentru că așteptarea este insuportabilă.

Logica este și ea o realitate la fel de neplăcută.

Nu le este conștientă angoasa de necesitate.

Autoreproșurile sunt transformate în reproșuri adresate altora.

Iubesc iubirea. Sunt intenși, pasionali, solicitanți. Sunt oamenii lui ”veni-vidi-vici”. Sunt parteneri plini de culoare, de viață și de afecțiune, spontani în manifestările lor afective. Amorurile secrete au pentru ei un farmec deosebit. Le place varietatea.

Isteria se instalează la vârsta de 4-6 ani, când copilul se identifică cu prototipurile preexistente și dobândește formele primare ale atitudinii viitoare față de propriul sex și față de celălalt.

Fiul dezamăgit de mamă poate dezvolta misoginie.  
Fiica dezamăgită de tată se răzbună în felul ei pe bărbat.

Legat de iubire și parteneriat, principala problemă a istericilor este legată de așteptările lor iluzorii de la viață, de la iubire, căsătorie și celălalt sex.

Le place să atragă parteneri depresivi.

Forma specifică de agresivitate pe care o dobândește copilul între 4-6 ani este rivalitatea și concurența. Autoglorificare, fanfaronadă- sunt forme extreme de agresivitate.  

Au o sensibilitate neobișnuit de mare față de jignirile narcisice.

Le place să atace prin surprindere. Pentru ei atacul e cea mai bună apărare. Agresivitate lor este ilogică.

O formă deosebită de agresivitate isterică este intriga.

Persoanele isterice au dus lipsă de îndrumare și de modele.

Dacă părinții nu sunt în realitate modele pentru copil, acesta fie se identifică totuși cu ei și cu valorile lor aparente, fie nu își mai ia părinții în serios, dar se simte apoi complet părăsit.

Dezvoltările isterice sunt favorizate și de căsniciile nefericte ale părinților, mai ales pentru copiii mici.

Părinții nemulțumiți că nu au realizat în viață ceea ce visaseră pot favoriza dezvoltarea isterică a copilului dacă îl folosesc pentru a realiza el ceea ce ei nu au realizat.

Problema centrală a istericului este că nu și-a găsit identitatea.

Religia devine pentru ei o credință fără obligații, din pragmatism. Țin la reprezentarea unui Dumnezeu în sensul unui tată bun.

În calitate de părinți și educatori au o mare putere de sugestie, pot fi convingători  și îi pot da copilului senzația că viața este frumoasă și demnă de a fi trăită. Pot împinge copilul într-un rol pentru a-și spori imaginea proprie.

Sunt agenți de vînzări excelenți.

Arta, în toate formele ei, este domeniul preferat al personalităților isterice.

Visele lor sunt colorate și vii.

***


Fritz Riemann (1902-1979) a studiat psihologia şi s-a format ca psihanalist, devenind unul dintre întemeietorii Institutului pentru Cercetări Psihologice şi Psihoterapie din München. A activat ca psihoterapeut şi psihanalist formator. Datorită meritelor sale a fost numit membru de onoare al Academiei Americane de psihanaliză. «Formele fundamentale ale angoasei» este cea mai cunoscută carte a sa. Faptul că a ajuns la 36 de ediţii într-o cultură mare cum este cea cea germană face inutilă orice recomandare.

**

Titlul original: Grundformen der Angst. Eine tiefenpsychologische Studie, 36. Auflage
Publicată de: Ernst Reinhardt Verlag München, 2003
Limba originală: germană
Traducere de: Roxana Melnicu
Revizuirea traducerii: Vasile Dem. Zamfirescu
Anul apariţiei: 2005, 2013
Editura TREI

Cuprins:

Introducere. Despre natura angoasei şi despre antinomiile vieţii 

Angoasa de autodăruire. Personalităţile schizoide 
Omul schizoid şi iubirea 
Schizoidul şi agresivitatea 
Fundalul biografic 
Exemple de moduri de viaţă schizoide 
Completare 

Angoasa de a deveni tu însuţi. Personalităţile depresive 
Depresivul şi iubirea 
Depresivul şi agresivitatea 
Fundalul biografic 
Exemple de moduri de existenţă depresive 
Consideraţii suplimentare 

Angoasa de schimbare. Personalităţile obsesionale 
Obsesionalul şi iubirea 
Obsesionalul şi agresivitatea 
Fundalul biografic 
Exemple de modalităţi de trăire obsesionale 
Consideraţii suplimentare 

Angoasa de necesitate. Personalităţile isterice
Istericul şi iubirea 
Istericul şi agresivitatea 
Fundal biografic 
Exemple de moduri de existenţă isterice 


Consideraţii suplimentare 
Concluzie

 ***



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu