În 2018, la editura
Nemira, în Colecția Philemon, a apărut volumul ”Psihologia abisală și noua etică”, de Erich Neumann. Traducător: Anca Bodogae.
„Cartea, scrisă în timpul și sub tensiunea celui de-Al
Doilea Război Mondial, apare într-o epocă întunecată de spectrul izbucnirii
unui al treilea război mondial. Trebuie să ne întrebăm dacă problemele de etică,
fie ea și «nouă», își mai găsesc locul într-o lume a dansului macabru, în care
național-socialismul german n-a fost mai mult decât un preludiu. Popoarele se
întrec astăzi în a produce bombe atomice, pe care să le folosească unele
împotriva celorlalte și cine se poate îndoi că ceea ce pare azi incredibil
mâine va fi de la sine înțeles? Ce rost mai are în actuala situație mondială ridicola
chestiune a eticii sau răspunsul, cu atât mai ridicol, «depinde de individ»?“ -
Erich Neumann
***
Răul e una dintre cele
mai importante probleme ale omului modern.
Omul modern se
confruntă cu problema răului, colectiv, ca și individual.
Individul și destinul
său sunt prototipul colectivului, sunt retorta în care sunt distilate
otrăvurile și antidoturile colectivului. Și de aceea evenimentul psihic
profund, pe care- l trăiește individul și care se manifestă în individ, are o
eminentă semnificație pentru o epocă tranzitorie a dezintegrării normelor.
Viitorul colectivului
trăiește în prezentul indivizilor încolțiți de propriile probleme, căci aceștia
sunt organele colectivului.
Legătura dintre
problemele individului și cele ale colectivului e mult mai strânsă decât
realizează, de regulă, omenirea.
Vechea etică
occidentală are o mulțime de izvoare, cele iudeo-creștine și grecești
numărându-se printre cele mai influente.
Există două metode
fundamentale care au făcut posibilă implementarea vechii etici. Aceste metode de
bază sunt reprimarea și refularea.
Negarea negativului,
ca principiu fundamental al vechii etici, e cel mai bine exemplificată prin
reprimare, cu alte cuvinte, de eliminarea de către conștiința eului a tuturor
trăsăturilor și tendințelor personalității, care sunt incompatibile cu valoarea
etică.
Reprimarea implică un
sacrificiu ce aduce suferință.
Refularea constituie
instrumentul cel mai frecvent folosit de vechea etică pentru a-și impune valorile.
Conținuturile refulate
se sustrag controlului conștiinței, funcționează independent de aceasta și duc,
așa cum arată psihologia analitică, o viață subterană, autonomă și eficientă,
cu consecințe fatale atât pentru individ, cât și pentru colectiv.
Ceea ce studiul
nevrozelor a demonstrat în cazul
individului e, de asemenea, valabil pentru colectiv: complexele
inconștientului, izolate prin refulare de lumina conștiinței, subminează și
distrug lumea conștiinței.
În mare măsură, instanța
morală a omului e condiționată de mediul în care trăiește, de societate și de
epoca sa.
Dezvoltarea
conștiinței individului e tributară înainte de toate colectivului și
instituțiilor sale, care îi livrează ”valorile valabile”. Eul este instanța
care reprezintă cerințele colectivului în sfera individuală și respinge
tendințele contradictorii existente.
Acordul cu valorile
colectivului reprezintă linia etică principală a individului, ca membru al unui
grup.
Reprimarea și
refularea sunt metodele principale, cu ajutorul cărora individul încearcă să se
adapteze la idealul etic.
Sistemul psihic ce
rămâne în genere inconștient este umbra,
celălalt este personalitatea de fațadă sau persona. Crearea personalității de
fațadă este o realizare esențială a conștiinței.
Persona, masca, ceea
ce arătăm că suntem și părem a fi, în contrast cu adevărata noastră natură
individuală, aparține adaptării noastre la cerințele epocii, mediului social și
comunității.
Umbra este expresia
propriei imperfecțiuni și a pământescului din om, latura negativă,
incompatibilă cu valorile absolute. Umbra reprezintă unicitatea și vremelnicia
naturii noastre , dar e astfel și nucleul individualității noastre.
Dualismul vechii
etici, îl împarte în două, atât pe om, cât și lumea și divinitatea: un om
superior și unul inferior, o lume superioară și una inferioară, un Dumnezeu și
un diavol.
Vechea etică se
întemeiază pe principiul contrariilor conflictuale. Lupta dintre bine și rău,
lumină și întuneric este problema sa fundamentală.
Confruntarea cu răul
ocupă un loc esențial în conștiință.
Forța conștiinței se
manifestă în cadrul reprimării printr-un sentiment conștient de vinovăție, iar
în cel al refulării, sentimentul va fi inconștient. Sentimentul de vinovăție e
legat în ambele cazuri de perceperea umbrei și se exprimă prin suferință, în
situația reprimării, dar rămâne inconștient în inflație sau refulare.
Conflictele psihice
inconștiente ale grupurilor și maselor se exprimă mai ales în erupții
epidemice, războaie și revoluții, în care forțele inconștiente, acumulate în
colectiv devin dominante și fac istorie. În psihologia ”țapului ispășitor” se
află o mai veche încercare a noastră, deși insuficientă, de a rezolva aceste
conflicte inconștiente.
Nevoia colectivului de
a se elibera printr-un ”țap ispășitor” va exista atât timp cât există
sentimentul
inconștient de vinovăție, care, ca fenomen de divizare, e un rezultat al
formării umbrei.
Clivajul interior
provocat de perceperea laturii de umbră conduce la un sentiment inconștient de
inferioritate și la acele forme de reacție, descoperite de Alfred Adler.
Sentimentul de inferioritate va fi supracompensat de tendința de autoconfirmare
și conduce la o amplificare a refulării. Proiectarea umbrei e sistematizată și
va rezulta, în cele din urmă, în reacții paranoice ale indivizilor și ale unor
întregi popoare, ale unor tendințe agresive refulate se exprimă în teama de
persecuție exercitată de ceilalți sau de întreaga lume.
Etica creează un ideal
uman pe care colectivul îl va recunoaște drept cea mai înaltă valoare și chiar
va încerca să-l transpună în viață. Dar colectivul, constituit din oameni
mediocri, posedă o structură psihică mult mai primitivă, în care forțele și
tendințele ce trebuie depășite sunt deosebit de puternice și de vii, oricum,
mai puternice decât în cazul elitei.
Inconștientul colectiv
e precipitatul tuturor reacțiilor instinctive identice și primordiale ale
speciei homo sapiens. E ceea ce îl face om pe om, spre deosebire de oricare
specie animală.
Suprasolicitarea
colectivului și blocajul laturii de umbră în inconștient, produse de elită,
constituie o problemă etică de un nou fel și de extremă actualitate.
Din perspectivă
psihologică, vechea etică este o etică parțială. E o etică a atitudinii conștiente,
care nu ține seama și nu evaluează tendințele și efectele inconștientului. Ea e bine caracterizată în textul Sfântului Augustin, în care acesta mulțumește
lui Dumnezeu că nu e responsabil în fața Sa pentru visele sale.
Vechea etică
promovează rerimarea și sacrificiul și, în principiu, permite și refularea, cu
alte cuvinte ea nu ține seama de statutul psihicului, al întregii
personalități, ci se mulțumește cu atitudinea etică a conștiinței, un sistem
parțial al personalității.
Dezvoltarea psihică a
omului modern începe aproape fără excepție, cu problema morală și cu
reorientarea sa, care se înfăptuiește prin asimilarea umbrei și prin
transformarea personei.
Problema morală a căii
psihologiei abisale e cel mai clar formulată în conceptul ”personalității
umbră”. Zona umbrei și confruntarea cu ea se află, așa cum a arătat Jung, la
începutul căii psihologice, ce conduce prin întreaga ierarhie a zonelor
sufletești, care trebuie experimentate în orice dezvoltare autentică în
profunzimi.
Efectul deziluzionant
al întâlnirii cu propria umbră, partea negativă, inconștientă a personalității,
apare în toate cazurile în care eul a trăit, identificându-se cu persona și cu
valorile colective ale timpului.
În întâlnirea cu
umbra, eul iese din identificare cu valorile colective, creată prin intermediul
personei sale.
Să recunoști că ești
infantil și neizbutit, nefericit și urât, un animal uman, rudă cu maimuța, o
bestie sexuală de turmă e, desigur, un șoc cutremurător pentru orice Eu care
s-a identificat cu valorile colective.
Diferențierea răului
meu de răul general e o parte esențială a autocunoașterii, de care nu e scutit
nimeni în procesul individuării.
Confruntarea cu umbra
conduce în aparență la nivelarea personalității.
Acceptarea propriei
imperfecțiuni este o sarcină extraordinar de grea. Orice om, indiferent de
tipul psihologic sau sex, are o funcție inferioară și o umbră, iar asimilarea
acestei laturi a personalității e la fel de dificilă pentru oricine.
Noua etică este
”totală” sub două aspecte: în primul rând pentru că nu mai ține seama în mod
individualist, numai de situația individului, ci are în vedere și efectul pe
care îl exercită atitudinea individuală asupra colectivului; în al doilea rând,
fiindcă nu mai e doar etica parțială a conștiinței, ci ține cont și de efectul
atitudinii conștiente asupra inconștientului, totalitatea personalității
devenind astfel purtătoarea responsabilității, și nu doar eul drept centru al
conștiinței.
Abia atunci când aflu
că și eu sunt întunecat- nu păcătos-, reușesc să accept eul întunecat al
celuilalt, pentru că realizez solidaritatea noastră, tocmai fiindcă și eu sunt
întunecat, nu numai fiindcă și eu sunt luminos.
Acceptarea umbrei e o
parte a acelui proces de dezvoltare în care se creează o structură a
personalității ce unește în sine ambele sisteme: sistemul conștiinței și al
inconștientului.
Totalitatea
personalității, autonomia și integritatea sa în sensul noii etici, este baza
proceselor creative, adică a proceselor ce dau naștere valorii.
În dezvoltarea
psihologică a individului se pune mereu problema ”Vocii” care, în contradicție
cu ”conștiința”, cere ca ”răul” să se facă, iar conflictele interioare și
exterioare ce decurg din acest act să fie acceptate, odată cu toate
dificultățile inerente lor.
Conform vechii etici,
evitarea conflictului și astfel, și a suferinței pe care o aduce sunt un act
demn de laudă și concret, chiar cu riscul ca persoana care o face să-și
trăiască în fantezie, de pildă, pornirile sexuale.
Realitatea lumii
interioare implică, de asemenea, faptul că acceptarea răului nu înseamnă în
fiecare caz și pentru orice om o faptă exterioară.
Noua etică, întemeiată
în psihologia abisală, nu este interesată de pedeapsă.
Recunoașterea
propriului rău e bună.
Refularea răului e rea
chiar și atunci când punctul de pornire e o ”atitudine pozitivă” sau
”bunăvoința”.
Răul făcut conștient
se află în contrast direct cu ceea ce se înțelege prin ”sublimare” în termeni
freudieni. Sublimarea e privită ca truc prin care răul e ”denaturant” și
orientat spre un scop cultural. Dar sublimarea lui Freud este o adaptare
inconștientă și nu trebuie confundată cu direcționarea conștientă a libidoului.
Sublimarea poate
interveni când există cu adevărat o ”predispoziție de transformare a
pulsiunilor egoiste în pulsiuni sociale” sub forma unui ”tipar comportamental
moștenit”.
Acceptând răul, omul
modern acceptă lumea și pe sine însuși în dubla natură care le e proprie
amândurora.
Arhetipul tatălui este
un simbol, o imagine, prin care eul infantil al omului primitiv experimentează
impactul supraeului colectiv.
Transformarea
negativului a fost problema psihologică fundamentală a alchimiei.
Etica totală se află
față în față cu o imperfecțiune ce include omul, lumea și divinitatea, căci și
divinitatea e imperfectă, din motivul și
în măsura în care conține în sine principiul contrariilor.
Rădăcinile comune ale
tuturor religiilor și filozofiilor se află în inconștientul colectiv, iar acest
fapt începe să devină evident. Deși constelațiile arhetipale dominante sau regresive
pot fi diferite în funcție de popor, rasă sau perioadă, devine limpede că
specia umană reprezintă o unitate indivizibilă în structura sa spirituală.
***
Erich Neumann
(1905–1960), s-a născut într-o familie de evrei la Berlin , unde a studiat mai târziu medicina.
În 1934 s-a mutat la Tel Aviv. A ținut prelegeri frecvent la Institutul C.G.
Jung de la Zürich, precum și în Anglia , Franța
sau Olanda. A contribuit semnificativ la dezvoltarea gândirii jungiene, ale cărei
metode le-a cercetat și le-a practicat până la sfârșitul vieții. Printre
lucrările sale importante se află ”The Origins and History of Consciousness”, ”The
Great Mother sau The Child”. A publicat, de asemenea, volume de poezie și
romane.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu