"Sex, bani şi alţi demoni" de Marie Vranceanu


Pe doamna Marie Vranceanu, nutritionist si scriitor, am descoperit-o prin intermediul cartii sale 7 ani la dieta. Aventurile unei femei grase . Apoi am cautat-o pe facebook si astazi ii urmarasc cu mare interes postarile. Pe facebook am aflat despre aceasta carte, "Sex, bani si alti demoni". Citisem cateva fragmente postate de dumneai acolo si am fost nerabdatoare s-o citesc. 


"Romanul semnat Marie Vranceanu este intrigant prin veridicitatea sa. Cand spun asta, nu ma refer la transcrierea, pur si simplu, a unei povesti de viata, ci la asemanarile izbitoare cu situatii si personaje intalnite tot mai des in realitatea cotidiana. Acolo unde se termina memoria incepe romanul: speraclu ce deschide seifurile Istoriei in care sunt ascunse istoriile tuturor.
Povesti cu barbati si femei ingramaditi laolalta in cazanul vietii. Cea a lui Margot, protagonista romanului, este o viata "europeana" traita pe fondul unei globalizari care inainte de a fi economica si sociala e individuala. Este povestea turbulenta a unei femei plecata din Romania lui Ceausescu si acostata in Italia, considerata tara visurilor si miracolelor. Un roman care se citeste cu multa placere si datorita naratiunii cursive". - Pino Casamassima scriitor si jurnalist, Italia


“Este un roman social. Conditia femeii imigrante. Initial plecasem cu ideea unui roman autobiografic, dupa care am schimbat actiunea in capitolul 2 . Mai am timp pana la a-mi scrie autobiografia!!”, spune dumneaei pe pagina de facebook.

Romanul este impartit in 3 capitole.  In primul capitol vorbeste despre viata din timpul perioadei comuniste, despre fenomenul emigratiei si despre familie.

" Nu se mai bea visinata, ci limoncello si whisky, nu se mai mananca tochitura, ci paste si lasagna. Aceasta este noua societate compusa din dezradacinati cu pretentii de adevarati capitalisti, batrani care asteapta mizerabila lor pensie si eu ma simt invadata de un profund sentiment de melancolie si tristete. Satul a devenit un univers stricat in care traditiile se degradeaza in tacere."

"Fara visuri, in rutina cotidiana, viata noastra se va sfarama in mii de bucati si nu vom mai reusi sa recompunem puzzle-ul menirii noastre."

"Sotul meu a plecat cu amanta, lasandu-ma fara bani, fara casa, fara mobile si cu o fetita de 12 ani care studiaza muzica si de care nu-i pasa. Am plans o saptamana intreaga, dupa care nu voi mai plange niciodata in viata- nu pentru astfel de motive. In mine a fost totul demolat ca intr-o implozie neasteptata. Pe vechile ruine va mai fi recladit ceva? O intindere arida asteapta sa fie insamantata... Ce plante ar putea creste in acest loc sterp? Si totusi cele mai frumoase flori apartin desertului. Unele specii de cactus infloresc o data in viata. Sunt minunate, unice."

Capitolele 2 si 3 prezinta  hotararea de a emigra, drumul catre Italia, oamenii intalniti, modul in care erau vazuti romanii si mai ales femeile din Romania. 
Din dorinta de a castiga mai multi bani, Margot, personajul principal al romanului ajunge sa lucreze in cluburi de noapte. Descrierea localurilor si a oamenilor ce frecventau acele localuri cat si tot ceea ce se petrecea acolo te face sa descoperi o Italie despre care poate ai mai auzit dar nu ai  vizualizat-o atat de bine cum o vei face citind randurile scrise de Marie Vranceanu.

"Se vorbeste mult de integrare. In realitate e doar o vorba searbada, pentru ca niciodata nu te vei integra in adevaratul sens al cuvantului. Vei face tot posibilul sa respecti legile si sa stai in banca ta. Casatoriile mixte sunt de multe ori falimentare si italienii aproape nu mai vor sa auda de ele. Dar esecul nu se datoreaza faptului ca femeile emigrante ar fi hraparete si dornice doar de a-si aranja pozitia sociala intr-o tara straina. Ele sufera de un puternic sindrom de instrainare si dezradacinare mai acut decat la barbati, exacerbat ulterior de cei care ar trebui sa le stea aproape. Diferentele culturale accentueaza starea si, incetul cu incetul, cei doi parteneri se izoleaza, fiecare in modul sau de a fi."

"Mai tarziu aveam sa fac un experiment: tuturor celor pe care ii cunosteam le spuneam ca sunt olandeza. Eram privita atat de admirativ, un tip in varsta mi-a spus: Eu am avut activitati comerciale in Olanda, nu am luat nici o teapa de la ei. Tu ai exact caracterul si corectiduninea unei olandeze. Nu stiu cum e in alte parti ale lumii, dar in Italia a fi extracomunitar echivaleaza cu un urias defect din nastere, e ca si cum ai fi un lepros, o grava tara genetica."

"Acum cred asta: daca un barbat nu are bani e inutil. Maestro are o vorba, o zicala bolonieza: "Uita-te, priveste-l bine, in intregime, barbatul fara bani cat e de urat! " Pe barbati trebuie doar sa-i folosesti si sa-i trimiti dracului. Si nu am nici un chef sa ma indragostesc. Dragostea te subjuga, iti incetoseaza mintea, nu-ti lasa posibilitatea de control rational asupra situatiilor, e de-a dreptul oarba. Privind in jurul meu, vad ca cele mai multe povesti de dragoste nu au happy end. Nu mai am chef sa sufar si cred ca nu mai am nici forta si nici energia necesare pentru a sustine o relatie. Am decis sa incep o selectie: fiecare barbat pe care-l voi cunoaste va trebui sa foloseasca la ceva, sa aiba o utilitate in viata mea."

"Nu vrem un mascul care sa ne sufoce ca sot, careia sa-i spalam chilotii si sa-i pregatim de mancare in timp ce el citeste rubrica sportiva a cotidianului? No problem, s-au inventat  bancile de sperma, mergi, te uiti in catalog ca la un album fotografic- mai nou book, si alegi tipul musculos, inalt 1.90, penis de 25 de cm, ochi albastri si coeficientul de inteligenta 180. Daca tu ai 1.50 cm faci repede o socoteala: date fiind legile geneticii, inaltimea plodului va fi media inaltimii parintilor, rezulta exact 1.70, o fata are deja toate rechizitele de fotomodel. Si poti chiar sa decizi sexul viitorului nou nascut, societate perfecta- Viva stiinta!" 


Restul descoperiti singuri! :)

O puteti cumpara de aici: Sex bani si alti demoni



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu